Gdyby Bergman był naszym nauczycielem, może razem kręcilibyśmy filmy w iMovie.

Czas. Trudno sobie bez niego wyobrazić choćby jeden dzień. Jako abstrakcja nie daje się zwizualizować w konkretnej postaci i nie można go zatrzymać. Czy da się, jak w filmie ,, Ciekawy przypadek Benjamina Buttona”, odwrócić bieg wskazówek? Czy można matematycznie obliczyć, ile nam tego czasu zostało? Czy możemy dosypać ziarenek piasku w klepsydrze? 

Nie. Można za to dać wiele jego wyobrażeń, pobudzić ciąg strumienia asocjacji, zupełnie jak w powieści Marqueza ,,Sto lat samotności”. Można się tym czasem pobawić, zapraszając do sakralnego wymiaru jego symboliki, ale także i uczynić czymś bardzo namacalnym – gdy ktoś zwyczajnie się urodzi lub…umrze.

Temporalne wątki pokochała sztuka XVII wieku. O vanitas nasi uczniowie słyszeli już w szkole podstawowej, niektórzy w gimnazjum. Jednak dopiero licealista potrafi ten czas ująć w sposób niemal filozoficzny. Dlatego z pasją przyjrzeliśmy się filmowi I.Bergmana ,,Tam, gdzie rosną poziomki”.

To była lekcja o literaturze XVII wieku… Musiałyśmy jednak pochylić się nad młodym odbiorcą…

Rozmawialiśmy o ,,Niestatku” , ,,Emblema 47”, ,,Marności”, ,,Rozkoszy małej i krótkiej”. Szukaliśmy razem takich środków wyrazu, które oddają marność i ten nieuchronny upływ czasu. Anafory, paralelizmy,  elipsy czy hiperbole…to dla ucznia XXI wieku mało atrakcyjne poszukiwania. Trzeba było pójść dalej…a może bliżej. Poprosiłyśmy, by wstali od biurka. Przeszli się po swoim domostwie. Zajrzeli na strychy, do piwnic, a może nawet i pod łóżko we własnym pokoju. Zadanie brzmiało ,,pokaż mi swój CZAS”. 

Nastolatek w pełni potrafi się oddać tylko temu, co jest także częścią jego życia… Dlatego powstały poruszające obrazy vanitas.

Przygoda z czasem rozwijała się dalej. Zainspirowani kapitalnym filmem Bergmana ,,Tam, gdzie rosną poziomki” poszliśmy właśnie w stronę miniatury filmowej. Poprosiłyśmy uczniów, by nakręcili jednominutowy materiał ,, Czas wczoraj i dziś…”

W ten sposób w aplikacji iMovie powstały artystyczne obrazy filmowe pokolenia nastolatków.

Temporalnie. Vanitatywnie. Kulturowo. Właśnie tak wyglądała jedna z naszych lekcji o baroku…

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Cresta Social Messenger