Aniołki Bez Charliego

Mat Collishaw z cyklu Natura Morte - źródło

Jak to jest – być człowiekiem baroku?

Po pełnej optymizmu i wiary w potęgę człowieczeństwa epoce renesansu nastaje barok. Jak sprawić, by młody człowiek, uczeń klasy pierwszej zrozumiał, jaka przepaść dzieli te dwie epoki? W jaki sposób mu wytłumaczyć, że po niespełna stu latach nastaną takie okoliczności, że człowiek zatraci poczucie bezpieczeństwa, zwątpi w siebie, a jego myśli opanuje poczucie kruchości istnienia.

Zacznijmy od rozbudzenia empatii, dostrzeżenia perspektywy.

https://demotywatory.pl/3951402
https://demotywatory.pl/3951402

Co czuje ten człowiek? Jaki ma wybór? Czy w ogóle ma jakiś wybór? Czy cokolwiek zależy od niego?
Tak właśnie mógł się czuć człowiek baroku!

Skupmy się teraz na kategorii czasu. To pojęcie kluczowe dla tej epoki.

Czym jest czas? Wszyscy posługujemy się czasem, ale nikt nie wie, czym jest czas. Jest panem naszego życia. Pokażmy młodzieży zdjęcia wielkich tego świata, ale wersji „za 20.-30. lat”. Oni także podlegają upływowi czasu.

Poprośmy uczniów, aby wykorzystując aplikację FaceApp, zrobili sobie takie zdjęcie, niech zobaczą, jak będą wyglądać „na starość”. Co o tym sądzą? Niech podzielą się refleksją.

Na ludzi epoki kontrastów czas miał wielki wpływ, budził niepokój do tego stopnia, że stał się obsesją tego okresu.

Pokażmy uczniom grafikę z symbolami czasu oraz dziełami twórców barokowych, którzy chcieli ukazać upływ czasu. Niech młodzież spróbuje namalować, skonstruować, zaprogramować własną, współczesną vanitatywną martwą naturę.

Po obejrzeniu prac uczniowskich możemy pokazać im zdjęcia współczesnych realizacji toposu vanitas.

Mat Collishaw z cyklu Natura Morte - źródło
Mat Collishaw z cyklu Natura Morte – źródło

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Cresta Social Messenger