Prototyp to kolejne wyzwanie w działaniu projektanckim. Nasza PERSONA postawiła nam poprzeczkę wyjątkowo wysoko. Okazało się, że język polski i historię można naprawdę pokochać, jeśli:
- zaproponuje ciekawą historię człowieka,
- wyjdzie poza szkolne mury,
- wkroczy do świata technologii i to wcale nie kuchennymi drzwiami.
Właśnie dlatego wykreowanie PROTOTYPU było nie lada wyzwaniem. Błądziłyśmy w gąszczu pomysłów, a słuchając grupy projektanckiej, robiło się coraz mroczniej niż jaśniej. Ostatecznie, w burzy mózgów, wyłoniły się trzy kluczowe pomysły:
1. Podmiotem każdej jednostki lekcyjnej uczyńmy CZŁOWIEKA. Człowieka w szerokim aspekcie jego społecznej historii. Człowieka ukazanego przez pryzmat pokrewnych humanistyce dziedzin (psychologia, filozofia, socjologia etc.). Człowieka uwikłanego w psychologiczne i kulturowe konteksty jego obiecująco brzmiącej egzystencji. Wszystkie teksty kultury i historia są bowiem świadectwem naszych jednostkowych (bądź zbiorowych) przeżyć.
2. Projektujmy. Metoda projektu to absolutne credo nowej szkoły. Powiecie: ,,To żadna innowacja, projekty realizujemy od lat”. Innowacją ABC nazwie wprowadzenie do szkół metody Design Thinking. I to będzie prawdziwe FLOW. Wyjście poza szkolne mury oznacza uruchomienie działań prospołecznych, parateatralnych, prosamorządowych czy jakichkolwiek innych angażujących młodych ludzi, którzy w ten sposób będą się uczyć działania w grupie. Przeprowadzone wywiady dowiodły, że dobre według uczniów zajęcia to interakcje zespołowe.
3. I narzędzia. Coraz więcej szkół w Polsce proponuje uczniom pracę na własnych laptopach czy tabletach. E-podręczniki stają się normą. Pliki w PDF czy skrypty maturalne to przykłady działań nauczycieli twórczych, którzy w ten sposób zapewniają młodzieży dostęp do materiałów, z których można korzystać na lekcjach. PERSONA XXI wieku wyznacza konkretne trendy: jej świat rozgrywa się w sieci i póki co – to tam poszukuje się banku wiedzy. Wyjdźmy więc naprzeciw wyzwaniu technologii.