Charlie Mackesy, Chłopiec, kret, lis i koń

Gdzieś pomiędzy asteroidą B-612 a Stumilowym Lasem wędruje czwórka bohaterów książki Charlie Mackesy’ego „Chłopiec, kret, lis i koń”.  Chłopiec jest otwarty i ciekawy świata, kret chętnie zjadłby ciasto, lis przeważnie milczy, bo nacierpiał się w życiu, koń jest największy, odważny, ale także najłagodniejszy…. Każdy z nich jest inny i każdy ma swoje słabości… To intelektualna i emocjonalna podróż w głąb siebie. „Ta książka jest jak uścisk przyjaciela, …

Charlie Mackesy, Chłopiec, kret, lis i koń Read More »

Zwierzęta, które tworzyły historię

22 maja obchodzimy Dzień Praw Zwierząt. Tego dnia w 1997 roku największa kampania obywatelska na rzecz praw zwierząt w naszym kraju zorganizowana przez Klub Gaja zakończyła się sukcesem. Parlament uchwalił ustawę o ochronie zwierząt. Może z tej okazji warto przypomnieć zwierzaki, które odegrały mniejszą lub większą rolę w historii świata, albo stały się symbolem bohaterstwa, oddania i wierności. BALTO – pies zaprzęgowy rasy husky syberyjski, uratował …

Zwierzęta, które tworzyły historię Read More »

Kobiety. Badaczki, czempionki, awanturnice.

Świat wciąż zdaje się być cywilizacją mężczyzn. Widać to w większości lektur szkolnych czy panteonie wybitnych postaci historycznych i naukowców, a nawet książeczkach dla najmłodszych dzieci. Tak było już w starożytności i jakoś w kolejnych epokach zbytnio z tym nie dyskutowano. Kobiety, były zdaniem antycznych Greków naiwne, dziecinne i wątłe. Słaba płeć… czyż nie tak się nas stereotypowo określa do dziś?   Jako społeczeństwo dopiero dorastamy do tej świadomości, o którą emancypantki walczyły przed stu …

Kobiety. Badaczki, czempionki, awanturnice. Read More »

Horacy i inni. Imitatorzy czy innowatorzy?

Zawsze kiedy kolejny tłumacz targnie się na ikoniczne dzieło i podejmie próbę jego uwspółcześnienia, odświeżenia, czy po prostu kolejnego przekładu, w środowisku literackim wybucha gorąca dyskusja. Pamiętam swoje rozczarowanie, gdy po przeczytaniu z dziećmi powieści Roalda Dahla „BFO” w przekładzie Jerzego Łozińskiego udaliśmy się na film „BFG” z polskim tłumaczeniem  Katarzyny Szczepańskiej – Kowalczuk. Okazało się, że nie tylko Bardzo Fajny Olbrzym stał się Bardzo Fajnym Gigantem, ale nie pijał już „podniachy”, …

Horacy i inni. Imitatorzy czy innowatorzy? Read More »

Black friday to nie tylko szał zakupów

Czy można black friday wykorzystać, jako temat projektu edukacyjnego? Oczywiście, że tak! Oto nasza propozycja, punkt wyjścia do Waszych pomysłów 🙂 JĘZYK POLSKI Co wspólnego Denis Diderot ma z black friday, czyli o efekcie Diderota. Efekt Diderota, czyli jak uciec z pułapki kupowania – Puls Biznesu – pb.pl Baśń „O rybaku i złotej rybce”, „Żona modna”, „Lalka” – czyli o tym, że pieniądze szczęścia nie dają. O co …

Black friday to nie tylko szał zakupów Read More »

Jak uczynić świat lepszym miejscem dla wszystkich?

Takiego tematu nie znajdziecie w podręczniku, ale zapewniam, że jest w podstawie programowej, a na pewno zawsze warto i trzeba się nad nim pochylić… zwłaszcza teraz, gdy nasz świat stanął na głowie. Wspólnie zastanówmy się JAK UCZYNIĆ ŚWIAT LEPSZYM MIEJSCEM DLA WSZYSTKICH ? Zacznijmy działać! Razem! Dla nas! W trakcie realizacji projektu uczniowie poznają wyzwania współczesnego świata i Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ. Zastanowią się, jak każdy z nas wpływa …

Jak uczynić świat lepszym miejscem dla wszystkich? Read More »

Olimpijski maraton

Bieg maratoński nazywany jest wyścigiem na królewskim dystansie. i zawsze kończy olimpiadę. Dlaczego zawodnicy muszą pokonać akurat 42 km 195? Dlaczego bieg nazywany jest “maratonem”? Czym się różni olimpiada od igrzysk i czemu jest oba terminy są tak ważne dla każdego sportowca? Zapraszamy na olimpijsko-maratońską lekcję historii. Legendarne początki maratonu – prawda czy legenda? 1. Przypomnij sobie przyczyny, przebieg i skutki bitwy pod Maratonem.2. Wskaż …

Olimpijski maraton Read More »

Mam koncept na barok

Jak wytłumaczyć uczniowi klasy pierwszej ideę konceptyzmu? Standardowo można odwołać się do któregoś z utworów Wisławy Szymborskiej, np. „Cebuli” czy „Muzeum”. Można także od razu zacząć czytać poezję „światowych rozkoszy” J.A.Morsztyna. Można jednak zacząć od piosenki współczesnej… Przykładem, który zawiera elementy marinizmu, jest „Wiśnia” Kaśki Sochackiej.  „Wiśnia” Podobno w Rzymie napadało gradu aż po kolana W Japonii wiśnie zakwitły o dwie pory roku wcześniej A ja tęsknię A ja tęsknię A ja tęsknię …

Mam koncept na barok Read More »

Toccata i fuga w rytmie rocka, czyli artyści baroku kontra współcześni wokaliści

Mamy patent na to, jak wytłumaczyć uczniom przyczyny kumulacji motywów wanitatywnych w literaturze barokowej, a jednocześnie uczynić lekcję atrakcyjną dla młodzieży. Po prostu, słuchamy piosenek. Ale jestem! Jakoś tak się złożyło, że mamy wyczulone ucho szczególnie na takie kompozycje, które jednoznacznie kojarzą się nam z klimatami barokowymi….W zeszłym roku pojawiła się na naszym blogu propozycja piosenki „Ale jestem”, w której Anna Maria Jopek śpiewa:  „Jestem piasku ziarenkiem …

Toccata i fuga w rytmie rocka, czyli artyści baroku kontra współcześni wokaliści Read More »

Szczecin. Czy znasz swoje miasto? – gra miejska

START: Plac Grunwaldzki Plac Grunwaldzki to największy i najokazalszy plac gwiaździsty w Szczecinie. do jakiego wydarzenia nawiązuje nazwa placu? Zapytaj przechodniów, czy pamiętają rok tego wydarzenia? A Ty pamiętasz? ustal, ile i jakie ulice/aleje krzyżują się na tym placu i określ kierunki geograficzne ich położenia dowiedz się, co ma wspólnego ten plac z określeniem Szczecina jako „Paryża Północy” 2. Idziemy Aleją Fontann. zrób sobie selfie z Marynarzem oblicz pole powierzchni jednej …

Szczecin. Czy znasz swoje miasto? – gra miejska Read More »

Cresta Social Messenger