Horacy pozostawił po sobie „pomnik trwalszy niż ze spiżu”. Co pozostawi po sobie człowiek XXI wieku? Z pewnością zależy to od jego decyzji, także zakupowych.
Grudzień, okres przedświąteczny to dobry moment , aby nakłonić uczniów do refleksji nad ich decyzjami zakupowymi. Żeby ostatecznie nie stało się tak, jak przewidują ekolodzy: zostanie po nas góra śmieci, rzeka ścieków i chmura smogu.
Chcemy najpierw, aby młodzież rozejrzała się wokół siebie i wykonała zdjęcie przedmiotów, które otrzymała w przeszłości i były to nietrafione prezenty. Fotografie wklejają na Jamboard i w taki sposób powstanie Wystawa Nietrafionych Upominków. Uczniowie spontanicznie rozpoczną dyskusję nad unikaniem w przyszłości podobnych sytuacji, czyli poszukają rozwiązań unikania zakupów dla samych zakupów.
Kolejną aktywnością będzie wynotowanie przez uczniów za pomocą post-itów sytuacji, kiedy byli szczęśliwi. Zrobią to na kolejnej stronie Jamboard. Proszę wierzyć – nikt nie zapisze, że szczęście dał mu nowy iPhone albo otrzymanie markowej bluzy.
Prosimy uczniów o napisanie krótkich listów do św. Mikołaja. O co poproszą dla siebie, dla bliskich, dla świata? O czym marzą?
Czas na pogłębienie. Czas na Horacego. Na refleksję, na ile pragnienia starożytnego poety różnią się od naszych? Czytamy pieśń „O co poeta prosi Apollina?”. Dokonujemy analizy i interpretacji utworu. Ustalamy priorytety Horacego i porównujemy z naszymi. Jakie będą wnioski? Czyżbyśmy marzyli o tym samym?
Finał lekcji nie może być zbyt optymistyczny. Jednak borykamy się ze zjawiskiem nadmiernego konsumpcjonizmu. Może obejrzenie krótkich filmów nakręconych w ramach kampanii społecznych sprowokuje do zmiany nawyków i skłoni do rozważnych zakupów. Może chętni wykonają plakaty promujące zmianę postawy, dążenie do zrównoważonego rozwoju.
Koniecznie podyskutujmy z młodzieżą nad sposobami przeciwdziałania nieodpowiedzialnej konsumpcji.
Na zakończenie niech przemówi najbiedniejszy prezydent świata, Jose Mujica.