Aniołki Bez Charliego

Podziałom mówimy NIE!

Punktem wyjścia do lekcji jest film  “NIETYKALNI” Oliviera Nakache i Erica Toledano. To dobry początek do rozmowy na temat stereotypów, podziałów, empatii i tolerancji.

“Nietykalni” należą do tych rzadkich filmów, które ogrzewają serca i pozwalają zastanowić się nad niesłychaną delikatnością kondycji ludzkiej, bez rozczulania się i uprzejmości.

Jean-Philippe Guerand, “Nouvel Obs”

Zapytaj swoich uzniów, jak rozumieją znaczenie tytułu filmu? Kim są Nietykalni? Dlaczego są Nietykalni?

Dzielimy ludzi z różnych powodów. Wszyscy mamy jakieś podziały w głowie… Poproś uczniów, aby połączyli osoby z ikonografiki w grupy. Tak, jak chcą…

ikonografika pochodzi z magazynu “Kosmos dla dziewczynek”

Zapytaj, dlaczego podzielili właśnie tak i pokaż im drugą ikonografikę. Na pewno będą zaskoczeni! Porozmawiajcie o tym…

ikonografika pochodzi z magazynu “Kosmos dla dziewczynek”

Łączy nas więcej niż myślimy, a jednak wciąż postrzegamy stereotypowo. Oto przykład.

Wyjaśnij/przypomnij uczniom, czym jest stereotyp i stygmatyzacja. Omówcie wspólnie pozytywne i negatywne strony tych zjawisk. Można stworzyć padlet.

„Zostaliśmy wychowani w kulturze, w której „od zawsze”, bez cienia wątpliwości było wiadomo, że lepiej być młodym, zdrowym, mądrym, pięknym i bogatym, znacznie gorzej natomiast być starym, chorym, głupim i biednym (…) O ile, bowiem nietrudno wyobrazić sobie pozytywne wartości skojarzone z biedą czy starością, o tyle sporo wysiłku włożyć trzeba w dostrzeżenie aksjologicznego piękna fizycznej brzydoty i umysłowego upośledzenia człowieka.”

Gustavsson i Zakrzewska-Menterys, za: Danuta Gorajewska, „Fakty i mity o osobach z niepełnosprawnością”, Warszawa 2006.

Stereotypy przeszkadzają w adekwatnym widzeniu siebie i innych, ale można je unieszkodliwić, zauważając ich automatyczne pojawienie się. Czy trudno pokonać stereotypy? Poniższe grafiki pokazują, że nie… wystarczy chcieć!

I na koniec krótki sprawdzian… zobaczcie, to działa!

Jako podsumowanie można polecić stworzenie plakatów, broszur, czy przygotowanie kampanii informacyjnej pod hasłem: “ŁĄCZY NAS WIĘCEJ NIŻ MYŚLIMY! PODZIAŁOM MÓWIMY NIE!”

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Cresta Social Messenger