Aniołki Bez Charliego

Rzymskie podchody

Temat RZYMSKIE PODCHODY
Etap edukacyjny III – liceum ogólnokształcące
Klasa 1
Przedmiot Historia, historia sztuki
Dział tematyczny Kultura i sztuka
Prowadząca Aneta Radzik
Miejsce i data Szczecin, 11 października 2019r.
Treści wynikające z podstawy programowej
ZP IV.6 – rozpoznaje osiągnięcia kulturowe starożytnych Rzymian XV.2 – rozpoznaje dokonania twórców renesansowych w dziedzinie kultury XV.3 – charakteryzuje sztukę renesansową XVII.4 – opisuje przemiany w kulturze europejskiej
ZR  IV.3 – rozpoznaje dziedzictwo antyku grecko-rzymskiego we współczesnym świecie XVII.4 – charakteryzuje sztukę barokową XXIV.3 – charakteryzuje sztukę klasycystyczną
Osiągnięcia uczniów – po zajęciach uczeń:
– poznaje okoliczności powstania i topografię Wiecznego Miasta
– wymienia i opisuje cechy charakterystyczne architektury i sztuki starożytnego Rzymu, odrodzenia, baroku, klasycyzmu
– wyjaśnia, na czym polegała renesansowa i klasycystyczna adaptacja antyku
– ocenia, które rozwiązania w architekturze barokowej mogły robić szczególne wrażenie na wiernych
– ocenia osiągnięcia cywilizacyjne kultury starożytnego Rzymu i ich wpływ na współczesną Europę
– dostrzega zalety pracy w grupie
– rozbudza swoją ciekawość i kreatywne myślenie
– szanuje dorobek kulturowy poprzednich epok i czerpie inspiracje do jego poznawania
Techniki i metody pracy
gra dydaktyczna w przestrzeni wirtualnej
Wykaz pomocy dydaktycznych
iPad, kurs iTunes, aplikacje: GoogleEarth, BookWidget, Keynote, Pages, SimpleMind, iMovie
Przebieg zajęć
Etap wstępny
– omówienie tematu, celu i metody pracy na lekcji
– podział na drużyny
Realizacja
Podchody czas zacząć! Trzy, dwa jeden… start!
1. Zapraszamy Was do Wiecznego Miasta. Na początek kilka ważnych informacji. Jednak musicie sami je zdobyć. ZADANIE: Uzupełnijcie tekst o początkach Rzymu.
2. Nasza przygoda zaczyna się w miejscu, gdzie, wg tradycji chrześcijańskiej pochowany został pierwszy papież. ZADANIE: Ułóż puzzle i odszukaj to miejsce na planie miasta. Wykonaj w Pages (szablon Opowieść) mini album (zdjęcia+podpis, co zdjęcie przedstawia), w którym zaproponujesz 5 miejsc, które trzeba tu koniecznie zobaczyć.
3. Z Fontanną Czterech Rzek wiąże się pewna rzymska legenda. W czasach, gdy fontanna powstawała głośna była rywalizacja pomiędzy Berninim a innym sławnym artystą o nazwisku Borromini, który zaprojektował fasadę kościoła Kościół Sant’Agnese in Agone (św. Agnieszki) znajdującego się tuż przy Fontannie Czterech Rzek. ZADANIE: Wyjaśnij nazwę fontanny i ustal, jak zakończyła się rywalizacja obu artystów. Wykorzystaj widget. 4. Świątynia, do której teraz musisz się udać ma tylko jedno okno, ale za to słynne w świecie… nazywane jest „cudem światła”. ZADANIE: Wyjaśnij pojęcie oculus, odgadnij, gdzie jeszcze w Europie znajduje się Panteon, a korzystając z widgetu wymień 3 podobieństwa i 3 różnice między obiema budowlami (czas powstania, przeznaczenie, styl architektoniczny, cechy budowli)
5. Twoim kolejnym celem jest fontanna, którą Fellini uczynił „bohaterką” jednego ze swoich filmów. ZADANIE: Wyjaśnij nazwę tej fontanny, ustal, kto jest jej autorem, określ styl architektoniczny, odpowiedz, o który film Felliniego chodzi i zaprezentuj fragment z fontanną w tle. Wyjaśnij, jakie przesądy związane są z wrzucaniem do tej fontanny pieniążków. Wykorzystaj aplikację SimpleMind.
6. A teraz podobno najszersze, a na pewno najdłuższe schody w Europie. ZADANIE: Ustal, dlaczego jeden z najsłynniejszych zabytków Rzymu nosi nazwę schodów hiszpańskich, w jakim stylu zostały te schody zbudowane oraz jaki związek mają z azaliami, modą i filmem. Wykorzystaj aplikację Keynote.
7. Łuk Konstantyna to szczególna, ale nie jedyna tego typu budowla. ZADANIE: Korzystając z informacji w Internecie ustal w jakim celu wznoszono tego typu budowle, przyjrzyj się innym przykładom takich konstrukcji i stwórz projekt Łuku dla Powstańców Warszawskich. Wykorzystaj widget i zainspiruj się dołączonym wierszem.
8. W Rzymie jest wiele miejsc ważnych, pięknych i obowiązkowych. Oprócz tych zaprezentowanych w czasie naszych podchodów proponujemy kolejne… i to jeszcze nie są wszystkie! Znajdź pary. Zaznacz te miejsca na mapie.
9. W aplikacji iMovie stwórz zwiastun filmowy zachęcający do odwiedzenia Rzymu w realu. Wybierz dowolny szablon.
Podsumowanie
Każda drużyna prezentuje efekty swojej pracy zaraz po wykonaniu kolejnych zadań na zasadzie „kto pierwszy, ten lepszy”. Wspólnie je omawiamy, uzupełniamy i wyjaśniamy ewentualne wątpliwości. Nauczyciele podkreślają najważniejsze aspekty zagadnienia, dodają anegdoty, przydzielają punkty. Podchody wygrywa drużyna, która wykona zadania najlepiej.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Cresta Social Messenger