“Słowacki wielkim poetą był” – do dzisiaj często powtarzamy to zdanie z Gombrowicza, który opisywał za jego pomocą niezbyt mądry mechanizm uczenia młodzieży o wielkich Polakach.
Wpływ kultury popularnej z jej fascynacją życiem celebrytów zmienił sposób przedstawiania dawnych, wielkich bohaterów. Młodzi ludzie, którzy z uwagą śledzą plotkarskie portale, gdzie dowiadują się o wszelakich słabościach i wpadkach “znanych i lubianych”, rzutują to doświadczenie także na postaci historyczne. Ale jak odbrązawiając naszą historię nie posunąć się czasem za daleko?
Czy dzisiejsza szkoła opowiadając uczniom o naszych dziejach również bazuje na opisywaniu monumentalnych, kryształowych postaci bohaterów narodowych? Zobaczcie, że można inaczej.
Dlaczego i czy potrzebujemy Autorytetów?
Nikt z nas nie jest na tyle doskonały, by mógł obejść się w życiu bez żadnych drogowskazów, punktów odniesienia, podpowiedzi. Żaden człowiek nie jest dla siebie autorytetem w każdej dziedzinie. Jest to po prostu niemożliwe. Jako wstęp polecamy artykuł Tomasza Szlendaka
https://szlendak.blog.polityka.pl/2012/03/02/do-czego-mlodym-autorytety/
Kim jest bohater naszych czasów?
Czy Autorytety jeszcze żyją. Wielka litera nie jest tu błędem! Autorytet przez wielkie ‚A’ to człowiek świadczący całym swoim życiem i zachowaniem o własnej estymie i wartościach, które sam głosi. Poważany, podziwiany i naśladowany przez innych od jakiegoś czasu staje się reliktem przeszłości… Artykuł Bronisława Tumiłowicza prezentuje różne punkty widzenia.
https://www.tygodnikprzeglad.pl/bohater-naszych-czasow/
Znani z tego, że są znani?
1. Spójrz na ikonografikę 1. Na pewno wiesz kim są te osoby? Co je łączy? Jak się je nazywa?
2. Odwiedź ich profil, czy konta na social mediach i sprawdź, czego można się tam dowiedzieć o osobach ze zdjęć.
3. Teraz spójrz na ikonografikę 2. Wygląda podobnie, ale czy znasz te osoby? Część na pewno. Co je łączy? Jak się je określa? Skąd czerpiemy informację na ich temat i czego się możemy dowiedzieć z tych źródeł?
4. Odszukaj znaczenie pojęć: geniusz, autorytet, celebryta, idol, gadająca głowa. Wypisz po trzy najistotniejsze cechy. Zwróć uwagę na cechy wspólne i różnice między nimi.
Geniusz to osoba cechująca się najwyższym stopniem uzdolnień przejawiających się wybitnymi osiągnięciami w wybranej dziedzinie aktywności (np. naukowej, artystycznej, technicznej).
Autorytet o człowiek świadczący całym swoim życiem i zachowaniem o własnej estymie i wartościach, które sam głosi. Poważany, podziwiany i naśladowany przez innych. Najczęściej autorytet postrzegany jest jako czynnik stabilizujący więzi społeczne i ma wydźwięk pozytywny. Istnieje jednak niebezpieczeństwo, iż nadmierne zaufanie do autorytetów grozi skostnieniem poglądów a czasem nawet ich zwyrodnieniem. Brak autorytetów w danej społeczności grozi jej rozpadem lub anarchią. Istnienie w społeczności jednego, dominującego, autorytetu grozi jej faszyzacją. Zbyt wielka ich liczba zagraża atomizacją. Autorytet może być pozorny – to ktoś, kto tak na prawdę nam nie imponuje. Pozornie wydaje się nam godny naśladowania, ale po bliższym poznaniu tejże osoby przekonujemy się, że nie jest tego warta.
Celebryta osoba znana z samego faktu, że jest znana to, jak pisze Diana Mościcka persona często lub bardzo często występująca w środkach masowego przekazu. Jednostka taka cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem mass mediów bez względu na profesję, której jest przedstawicielem. Jeżeli do celebryty przylgnie etykieta eksperta czy autorytetu i stanie się on istotnym wyznacznikiem oczekiwanych zachowań społecznych sytuacja staje się niepokojąca. Co gorsza, media często nobilitują celebrytów do rangi autorytetów.
Idol to ktoś więcej niż celebryta, to ktoś, kogo się uwielbia, ubóstwia, osoba będąca bożyszczem dla pewnych zbiorowości. Co więcej, idol jest obiektem pożądania i zdaje sobie z tego sprawę, to szaman, który roztaczając swój urok oczarowuje publiczność.Idol to więcej niż gwiazda, to obiekt kultu. Jak pisze Diana Mościcka idoli często myli się z autorytetami. Autorka za Zygmuntem Baumanem twierdzi, iż idol sam poleca się jako wzór do naśladowania, w przeciwieństwie do autorytetu wskazującego jedynie pewne kierunki. Główny problem współczesnych idoli to ich butność, przekonanie o własnej wyższości oraz ogromny wpływ społeczny jaki wywierają na swoją publiczność. Nie byłoby w tym nic aż tak niepokojącego, gdyby nie fakt, iż idolami współczesnych nastolatek i nastolatków są osoby mające wiele problemów – alkohol, narkotyki, łamanie prawa czy gardzenie ogólnie przyjętymi normami społecznymi. Niestety media pokazują zarówno idoli, jak i celebrytów w roli autorytetów. Nie tylko młodzi, ale także pozostałe grupy wiekowe przyjmują łatwo za pewnik zdanie czy opinie idolów oraz celebrytów.
Gadająca głowa to ekspert, specjalista lub osoba przedstawiana w ten sposób mająca za zadanie potwierdzić lub obalić pewne twierdzenia pokazywane w danym materiale (reportażu). Nierzadko stanowi ona uprawdopodobnienie prezentowanej w reportażu narracji czy interpretacji faktów lub zjawisk. Najczęściej gadającymi głowami są przedstawiciele nauki, którzy prestiżem, estymą i powagą nauki mają nadać materiałowi lepszą jakość. Kluczowe jest tutaj rozróżnienie faktycznego eksperta, osoby aspirującej/przedstawianej.
5. Nadaj każdej z ikonografik tytuł zawierający jedno z tych pojęć.
Geniusze, szaleńcy, wizjonerzy – ludzie nie na miarę swoich czasów
Saladyn, Czengis-han, Galileusz, Napoleon, Marek Edelman, Witold Pilecki, Zbigniew Religa, Stephen Hawking – wybierz jedną z wielkich postaci historycznych i…
1. Stwórz jej profil na Facebooku. Pokaż światu, kim była i dlaczego ją tak właśnie wybrałeś – uwzględnij jej osiągnięcia, sposoby realizacji celów, wpływ na historię, cechy osobowości, ciekawostki z życia. Postaraj się wyjaśnić współczesnym, jak postać wybrana wpisuje się w słowa Alberta Camusa: Tylko ci posuwają naprzód historię, jak potrafią powstać przeciw, kiedy tylko trzeba. Zaproś współczesnych użytkowników fb do polubienia Waszego profilu.
2. Masz poczucie, Twoja że postać teraz nikogo nie interesuje? Spróbuj ją uwspółcześnić, może zestawić z kimś, kogo dziś przypomina, a może uczynić ją twarzą produktu, który warto zareklamować. Zrób z niej celebrytę 🙂 Wykorzystaj np. Tik Tok, Instagram.
Bohaterowie są wśród nas…
Pokaż kto jest Twoim bohaterem, kogo nazywasz autorytetem. Zrób to w dowolnej formie – napisz, narysuj, nagraj, albo opowiedz.
wpis ilustrowany zdjęciami z zasobów Internetu